حزب دمیرتاش آماده مشارکت در دولت موقت ترکیه

حزب-دمیرتاش-آماده-مشارکت-در-دولت-موقت-ترکیه

رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه امروز (سه‌شنبه) گفت که حزبش آماده حضور در دولت موقت است اما از این مساله شگفت‌زده نخواهد شد اگر که نخست‌وزیر تلاش کند تا کابینه را بدون این حزب شکل دهد.

به گزارش شفقنا، به نقل از ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه رسما اواخر روز دوشنبه در یک اقدام پیش‌دستانه و پس از دو ماه مذاکرات بی‌نتیجه برای تشکیل دولت ائتلافی که به شکست انجامید، خواستار انتخابات پارلمانی زودهنگام شد.

انتظار می‌رود که اردوغان اواخر امروز با احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه دیدار کرده و از وی بخواهد تا یک دولت تقسیم قدرت موقت پیش از انتخابات زودهنگام اول نوامبر 2015 شکل دهد.

صلاح الدین دمیرتاتش، رهبر حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق معتقد است که تمامی نمایندگان حزب برای جایگاه‌ها و مناصب در کابینه دولت واجد شرایط هستند. وی نسبت به اقداماتی برای حذف حزبش از حضور در این کابینه هشدار داد و گفت: ما هیچ تعجیلی در استفاده از حق قانون اساسی و حضور در دولت نداریم.

دمیرتاش با پیش‌بینی چالش و کشمکش با دولت گفت: ما نباید شگفت‌زده شویم اگر آن‌ها قانون اساسی را نقض کرده و تلاش کنند بدون حزب دموکراتیک خلق دولت تشکیل دهند، اما چنین اقداماتی توسط دادگاه قانون اساسی رد می‌شود.

براساس قانون اساسی ترکیه تمامی احزاب باید در یک دولت موقت و براساس کرسی‌هایی که در پارلمان دارند حضور داشته باشند اما ترکیه در یک مرحله آزمون و خطاست و تاکنون چنین برنامه‌ای ضرورت نداشته است و حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه و حزب ناسیونالیست این کشور قبلا گفته‌اند که در دولت موقت شرکت نمی‌کنند.

این مساله دورنمای تسلط حزب عدالت و توسعه را در کابینه دولت موقت بیشتر می‌کند چون کرسی‌های به دست آمده توسط احزاب اپوزیسیون به کاندیداهای مستقل خارج از پارلمان داده نمی‌شود که ممکن است شامل بروکرات‌های وفادار و اعضای سابق حزب عدالت و توسعه باشند.

انتهای پیام

http://shafaqna.com/persian